1975 TIR SÖZLEŞMESİ
İşbu Sözleşme, 1959 TIR Sözleşmesinin yerini almak üzere Birleşmiş Milletler Teşkilatınca 14 Kasım 1975 tarihinde kabul edilmiştir.
Karar Sayısı: 85/8993
(31 Mart 1985 tarih ve 18711 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.)
Karar Sayısı: 88/13105
(3 Eylül 1988 tarih ve 19918 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.)
Karar Sayısı: 99/12863
(6 Haziran 1999 tarih ve 23717 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklik ilave edilmiştir.)
Karar Sayısı: 2001/3005
(19 Ekim 2001 tarih ve 24558 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)
Karar Sayısı: 2002/4854
(17 Kasım 2002 tarih ve 24939 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)
Karar Sayısı: 2006/10922
(09 Ekim 2006 tarih ve 26314 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)
Karar Sayısı: 2007/11745
(25 Mart 2007 tarih ve 26473 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)
Karar Sayısı: 2011/1290
(16 Şubat 2011 tarih ve 27848 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)
Karar Sayısı: 2015/7936
(11 Ağustos 2015 tarih ve 29442 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)
27/8/1984 tarihli ve 84/8457 sayılı Kararnameye ektir.
14 Kasım 1975 tarihli ekli “TIR Karneleri Himayesinde Uluslararası Eşya Taşınmasına dair Gümrük Sözleşmesi”nin 12 Mayıs 1985 tarihinden geçerli olmak üzere onaylanması; Dışişleri Bakanlığı’nın 26/12/1984 tarihli ve EİGM/EİUE:IV-734-110-9-4627-6402 sayılı yazısı üzerine, 31/5/1963 tarihli ve 244 sayılı Kanun’un 3 üncü ve 5 inci maddelerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 16/1/1985 tarihinde kararlaştırılmıştır.
TIR Karneleri Himayesinde Uluslararası Eşya Taşınmasına Dair Gümrük Sözleşmesi (TIR Sözleşmesi)
AKİT TARAFLAR,
Karayolu taşıtları ile uluslararası eşya taşınmasını kolaylaştırmayı İSTEYEREK,
Taşıma şartlarındaki iyileştirmenin, aralarındaki işbirliğinin geliştirilmesinde önemli bir unsur teşkil ettiğini DÜŞÜNEREK,
Özellikle sınırlarda olmak üzere, uluslararası taşımacılıktaki idari formalitelerin basitleştirilmesi ve ahenkleştirilmesini arzu ettiklerini BEYAN EDEREK,
Aşağıdaki hususlarda ANLAŞMIŞLARDIR:
Bölüm I GENEL
(a) TARİFLER Madde 1
Bu Sözleşmede:
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 1, fıkra (b) için Açıklama Notu
0.1 (b) 1 inci maddenin (b) bendi, bir veya birden çok ülkede birden çok hareket veya varış gümrük idaresi bulunması halinde, bir Akit Tarafta birden çok TIR işlemi olabileceği anlamını taşır. Bu şartlar altında, bir TIR taşımasının iki ardarda gümrük idaresi arasında gerçekleştirilen ulusal kısmı, bu gümrük idarelerinin hareket, varış veya yol boyu gümrük idareleri olmalarına bakılmaksızın, bir TIR işlemi olarak kabul edilir.
(09/10/2006 tarihli ve 26314 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2006/10922 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 1, fıkra (f) için Açıklama Notu
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 1, fıkra (j) için Açıklama Notu
0.1 (j) “Müteharrik Karoser” deyiminden kendiliğinden hareket edemeyen, özellikle bir karayolu taşıtı ile birlikte taşınan, şasesi karoserin alt kasası ile birlikte münhasıran bu amaçlara uygun hale getirilmiş yük aracı anlaşılır Bu deyim ayrıca, kombine kara ve demiryolu taşımacılığı için düzenlenmiş yük aracı olan hareketli karoserleri de kapsar.
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 1, fıkra (j) (i) için Açıklama Notu
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(b) UYGULAMA ALANI Madde 2
Bu Sözleşme, TIR taşımasının başlangıç ve bitişi arasındaki yolculuğun bir kısmı karayolu ile yapılmak şartı ile, bir Akit Tarafın hareket noktasındaki Gümrük idaresinden bir diğer veya aynı Akit Tarafın varış noktasındaki Gümrük idaresine kadar bir veya daha fazla sınır arasında aktarma edilmeksizin karayolu taşıtları ile, taşıt dizileri ile veya konteynerlerle eşya taşınmasına şamildir.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 2 için Açıklama Notları
0.2-1 2 nci madde, TIR karnesi himayesinde yapılan taşımacılık işleminin yolculuğun bir bölümünün yabancı bir ülkede yapılması şartı ile aynı ülkede başlayıp bitebileceğini öngörmektedir. Bu gibi durumlarda çıkış gümrüğü yetkililerinin, , TIR karnesine ilaveten eşyaların tekrar gümrüksüz ithalini sağlamak amacı ile ulusal bir belge talep etmelerini engellemez. Bununla beraber gümrük yetkililerinin böyle bir belge üzerinde ısrar etmemeleri, bunun yerine TIR karnesi üzerinde yapılmış uygun bir tasdiki kabul etmeleri tavsiye olunur.
0.2-2 Bu maddenin hükümleri yolculuğun sadece bir kısmı karayolu ile yapıldığı takdirde TIR karnesi himayesinde eşyaların taşınmasına izin verir. Bu hükümler yolculuğun hangi kısmının karayolu ile yapılacağını belirlemediği gibi bunun TIR taşımasının başlangıç ve bitimi arasındaki bir noktada yapılması yeterlidir. Fakat daha önce tahmin edilemeyen ticari nitelikte veya kaza niteliğindeki bazı nedenlerle yolculuğun başlangıcında gönderenin niyetine rağmen hiçbir kısmının karayolu ile yapılmadığı durumlar olabilir. Yine de Bu gibi istisnai durumlarda Akit Taraflar TIR karnesini kabul ederler ve kefil kuruluşların sorumluluğu yürürlükte kalır.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 3
Bu Sözleşme hükümlerinden yararlanabilmek için:
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 3, fıkra (a) için Açıklama Notu
0.3 (a) (iii) Madde 3 (a) (iii) hükmü kendiliğinden seyahat eden binek otomobillerini (AS Kodu 8703) kapsamaz. Ancak, binek otomobilleri Madde 3 (a) (i) ve (a) (ii) de belirtildiği şekilde diğer taşıtlarla TIR rejimi himayesinde taşınabilir.
(16/02/2011 tarihli ve 27848 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2011/1290 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
TIR rejimi altında taşınan eşyadan yolboyu Gümrük idarelerince ithal veya ihraç vergi ve resimleri tahsil edilmez veya teminat alınmaz.
Madde 5
Madde 5 için Açıklama Notu
0.5 Bu madde, eşyalar üzerinde kontroller yapma hakkını engellemez, ancak bu kontrollerin olarak çok sınırlı olmasını vurgular. Gerçekte, uluslararası TIR
karnesi sistemi, ulusal sistemlerden daha fazla koruma sağlar. İlk olarak, eşyalarla ilgili TIR karnesi üzerinde belirtilen hususlar, çıkış ülkesince istenebilecek gümrük belgelerinde belirtilen hususlara uygun olmalıdır. Buna ilaveten, transit ve varış ülkeleri, çıkışda yürütülen ve çıkış bürosu gümrük makamlarınca tasdik edilen kontrollarla, güvence altına alınmışlardır. (19 ncu maddenin açıklama notuna altındaki nota bkz)
Bölüm II
TIR KARNELERİNİN VERİLMESİ KEFİL KURULUŞLARIN SORUMLULUKLARI
Madde 6
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 6, fıkra 2 için Açıklama Notu
0.6.2. Bu paragrafın hükümleri uyarınca, bir ülkenin gümrük makamları, her biri kendisi veya kendisi ile ilgili kuruluşlarca verilen karnelerin ibra edilmemesinden doğan sorumluluğa hedef olabilecek birden fazla kuruluşu onaylayabilir.
Mükerrer 2. Bir uluslararası kuruluş, İdari Komite tarafından, uluslararası teminat sisteminin etkin bir şekilde düzenlenmesi ve işleyişine ilişkin sorumluluğu almak üzere yetkilendirilmelidir. Yetkilendirme, kuruluşun Ek-9, Bölüm III’de belirtilen koşulları ve gereklilikleri yerine getirdiği müddetçe devam eder. Yetkilendirme, bu koşul ve şartların yerine getirilmemesi halinde İdari Komite tarafından iptal edilebilir.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 6, mükerrer fıkra 2 için Açıklama Notu
0.6.2 mükerrer-1 Uluslararası kuruluş ile üye kuruluşlar arasındaki ilişki, uluslararası kefalet sisteminin işleyişine konu alan yazılı anlaşmalarla belirlenir.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(Madde numarası 25/03/2007 tarihli ve 26473 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2007/11745 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
0.6.2 mükerrer-2 Madde 6.2 mükerrer uyarınca yapılan yetkilendirme, BM-AEK ve uluslararası kuruluş arasında yazılı bir anlaşma şeklinde olmalıdır. Anlaşmada, uluslararası kuruluşun Sözleşmenin ilgili hükümlerine uyacağı, Sözleşmenin Akit Taraflarının yetkilerine riayet edeceği, TIR İdari Komitesi kararlarına uyacağı ve TIR Yürütme Kurulunun taleplerini karşılayacağı belirtilmelidir. Uluslararası kuruluş anlaşmayı imzalayarak, yetkilendirmenin ona yüklediği sorumlulukları kabul ettiğini teyit eder. TIR karnelerinin merkezi basım ve dağıtımının yukarıda belirtilen uluslararası kuruluş tarafından sağlanması halinde, Anlaşma, Ek 8 Madde 10 (b)’de belirtilen uluslararası kuruluşun sorumluluklarına da uygulanır. Anlaşma İdari Komite tarafından kabul edilir.
(25/03/2007 tarihli ve 26473 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2007/11745 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 7
İlgili yabancı kuruluşlar veya uluslararası kuruluşlar tarafından kefil kuruluşlara gönderilen TIR karneleri örnekleri ithal ve ihraç vergi ve resimleri ile, ithal ve ihraç yasaklama ve kısıtlamalarına tabi tutulmazlar.
Madde 8
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 8, fıkra 2 için Açıklama Notu
(03/09/1988 tarihli ve 19918 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 88/13105 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 8, fıkra 3 için Açıklama Notu
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Aşağıda ayrıntıları belirtilen ve öngörülen azami miktarı aşan alkol ve tütün taşımacılığında gümrük makamlarının, kefil kuruluştan talep edebilecekleri azami miktarı 200.000 ABD Dolarına eşit bir miktara kadar artırmaları tavsiye olunur:
Alkol derecesi hacim itibariyle %80 veya daha fazla olan tağyir edilmemiş etil alkol (Armonize Sistem Kodu:2207.10)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Yukarıda belirtilen tütün ve alkol kategorileri aşağıda belirtilen miktarları aşmadığı takdirde kefil kuruluştan talep edilebilecek azami miktarın 50.000 ABD Dolarına eşit bir miktar ile sınırlandırılması tavsiye edilir:
5) 100 kilogram
Yukarıdaki sigara ve alkol kategorilerinin kesin miktarları (litre, adet, kilogram) TIR karnesindeki eşya manifestosunda belirtilmelidir.
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 8, fıkra 5 için Açıklama Notu
0.8.5. Eğer, TIR karnesinde kayıtlı olmayan eşya için bir kefil kuruluşa ödeme talebinde bulunulması halinde, ilgili idare bu eşyanın karayolu taşıtının mühürlü kısmında veya mühürlü konteynerlerde bulunmasının nedenlerini kendi görüşlerine dayandırılarak belirtmelidir.
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 8, fıkra 6 için Açıklama Notu
0.8.6 1. TIR karnesi üzerinde belirlenen eşyaların vergilendirilmesini mümkün kılacak ayrıntılı hususların bulunmaması halinde ilgili taraflar onların kesin nitelikleri ile ilgili delilleri ibraz edebilirler.
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlükten kaldırılmıştır.)
Madde 9
Madde 10
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 10 için Açıklama Notu
0.10-1 TIR işleminin yasadışı amaçlarla düzenlenen yükleme kompartımanları veya konteynerler vasıtası ile yapıldığı veya sahte veya doğru olmayan belgeler kullanılması, gümrük mühürlerinin tahrif edilmesi gibi suistimale yönelik hallerde veya belgenin diğer kanunsuz yollarla sağlandığı hallerde, TIR işlemini sonlandırma belgesi uygun olmayan veya yasadışı yollarla elde edilmiş sayılır.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Açıklama notu 11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yeniden numaralandırılmıştır.)
0.10-2 “Veya sonlandırma gerçekleşmemiş olmadıkça” ifadesi, sonlandırma belgesinin tahrif edildiği durumları da kapsamaktadır.
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 11
Yetkili makamlar, TIR karnesinin kendilerince kabul edildiği tarihten itibaren azami bir yıl içinde ya da TIR işlemini sonlandırma belgesinin tahrif edildiği ya da usulsüz bir şekilde veya hile yoluyla elde edildiği durumlarda iki yıl içinde kefil kuruluşu bilgilendirir.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 11, fıkra 1 için Açıklama Notu
0.11-1 Yazılı bildirim yöntemi ulusal mevzuatta belirlenir.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 11 fıkra 2 için Açıklama Notu
0.11-2 Yetkili makamlarca, yükümlü kişi ya da kişilerden ödeme yapmalarını talep etmek için sarf edilecek çabalar, en azından TIR Karnesi hamilinin TIR Karnesinde belirtilen adresine ya da ulusal mevzuat uyarınca bir başka kişi ya da kişiler belirlenmiş ise bu kişilere ödeme talebinin gönderilmesini kapsar. TIR Karne hamiline yapılan ödeme talebi, bu Maddenin 1’inci fıkrasının (a) bendinde atıfta bulunulan bildirim ile birleştirilebilir.
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 11 fıkra 3 için Açıklama Notu
0.11-3-1 Yetkili makamlar, eşyanın ya da taşıtın serbest bırakılıp bırakılmaması konusunda karar verirken, sorumlu oldukları menfaatleri korumak için kanunen başka araçlara sahip olmaları halinde, kefil kuruluşun, vergi ve resimler ile Karne hamilinin ödeyeceği gecikme faizini ödemekle yükümlü olmasından etkilenmemelidir.
0.11-3-2 Yetkili makamlar, kefil kuruluşu, ödeme yükümlülüğüne ilişkin idari ya da hukuki takibatın başlatıldığından haberdar edebilir. Her hâlükârda, yetkili makamlar 2 yıllık süre sınırı dolmadan önce, bahsedilen takibatın 2 yıllık süre sınırı sonrasında bitebileceğine ilişkin kefil kuruluşu haberdar ederler.
(Madde numarası 17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 11, fıkra 4 için Açıklama Notu
0.11-4 Bu Madde’ de belirtilen usule uygun olarak kefil kuruluştan 8 inci Madde’nin, bir ve ikinci fıkrasında belirtilen tutarların ödemesi talep edilirse; kefil kuruluşun, Sözleşme’ de öngörülen üç aylık süre içinde bunu yerine getirmemesi halinde, bu gibi durumlar ulusal kanunlar çerçevesinde kefil kuruluş tarafından imzalanan garanti sözleşmesine uyulmadığı anlamına geldiğinden, yetkili makamlar söz konusu miktarın ödenmesini ulusal mevzuata dayanarak talep edebilirler. Söz konusu süre sınırı, kefil kuruluşun, ödeme talebini aldığında, 6’ncı Madde’nin ikinci fıkrasında atıfta bulunulan uluslararası kuruluşla, ödeme talebiyle ilgili görüşü hakkında istişarede bulunması halinde de geçerli olur.
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Bölüm III
EŞYANIN TIR KARNESİ HİMAYESİNDE TAŞINMASI
Karayolu taşıtlarının bu Bölümün (a) ve (b) kısımları hükümlerinden yararlanabilmeleri için bu Sözleşmenin 2 sayılı ekinde öngörülen yapılış tarzı ve teçhizata ilişkin şartlara sahip olmaları ve 6 sayılı ekinde belirtilen yöntem uyarınca kabul edilmeleri gerekir. Uygunluk belgesi 4 sayılı ekte gösterilen örneğe uygun olmalıdır.
Madde 13
Madde 14
(b) TIR KARNESİ KAPSAMI ALTINDA EŞYA TAŞINMASI YÖNTEMLERİ
Madde 15
Madde 15 için Açıklama Notu
0.15 Bazı ülkelerde olduğu gibi römork ya da yarı römork türünde kayıta tabi olmayan araçların gümrük geçici kabul belgelerinin talep edilmediği hallerde bazı güçlükler çıkabilir. Bu gibi durumlarda, bu taşıtların özellikleri (marka veya numaralar) ilgili ülkeler tarafından kullanılan TIR karnesinin 1 ve 2 no.lu varaklarına ve ilgili dip koçan üzerine kaydedilerek gümrük makamları için yeterli konuma sağlanırken 15 nci maddenin hükümleri dikkate alınır.
Madde 16
Bir karayolu taşıtı veya taşıt dizisinin TIR taşıması sırasında, bu taşıtın veya taşıt dizisinin ön ve arka tarafına, üzerinde “TIR harfleri yazılı bulunan ve bu Sözleşmenin 5 sayılı ekinde belirtilen özellikleri taşıyan dikdörtgen şeklinde birer plaka yerleştirilir. Bu plakalar kolayca görülecek bir şekilde yerleştirilmeli ve gereğinde sökülebilmelidir. Plakalar sökülebilmeli veya ters çevrilebilecek, üzerleri kapatılabilecek, katlanabilecek ya da TIR taşımacılığını yapılmadığını bir başka şekilde gösterebilecek bir tarzda düzenlenmeli veya takılmalıdır. (06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 17
Madde 17, fıkra 1 için Açıklama Notu
0.17-1 TIR karnesi himayesindeki eşyaların manifestolarının taşıt dizisine bağlı her taşıtın veya her konteynerin muhtevasını ayrı ayrı göstereceğine dair hükmü, her taşıtın veya konteynerin muhtevasının gümrük muayenesini kolaylaştırma amacı ile konulmuştur. Bu nedenle bu hüküm taşıt ya da konteynerin gerçek muhteviyatı arasındaki değişiklikler ile, manifestoda araç yada konteynerin içinde bulunduğu
belirtilen muhtevası arasındaki farklar katı bir şekilde Sözleşmenin hükümlerine aykırılık olarak yorumlanmamalıdır. Eğer taşıyıcı ilgili makamları böyle bir aykırılığa rağmen manifestoda gösterilen bütün malların TIR karnesi himayesindeki taşıt dizisinde ya da bütün konteynerlerin içinde yüklenmiş bulunan malların toplamı ile uyuştuğu konusunda tatmin ederse, bu normal olarak gümrük kurallarının ihlali sayılmayacaktır.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 17, fıkra 2 için Açıklama Notu
0.17-2 Ev eşyasının taşınmasında, bu eşya listesi makul ölçüde kısaltılarak TIR karnesinin kullanılmasına ilişkin kuralların 10 (c) paragrafı uygulanabilir.
Madde 18
Bir TIR taşıması, birkaç hareket ve varış gümrük idarelerini kapsayabilir, fakat hareket ve varış gümrük idarelerinin toplam sayısı dördü geçmemelidir. TIR karnesi varış gümrük idarelerine ancak bütün hareket gümrük idarelerinin bu TIR karnesini kabul etmeleri halinde sunulabilir. (17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 18 için Açıklama Notu
0.18-1 TIR işlemlerini kolaylaştırmak için bir ülkenin gümrük yetkilileri, bu Sözleşmeye taraf olan komşu bir ülkeden yapılan bir taşıma işleminde bir çıkış gümrük idaresini bir varış gümrüğü olarak göstermeyi başka özel bir neden olmadıkça reddetmezler.
0.18-2 1. İlk boşaltma noktasında taşıt veya konteynerden boşaltılacak eşyaların, diğer boşaltma noktalarında boşaltılacak olan eşya veya eşyaların boşaltılmasını gerektirmeyecek şekilde yüklenmelidir.
Madde 19
Eşyalar ve karayolu taşıtı, taşıt dizisi veya konteyner hareket noktasındaki Gümrük idaresinde TIR karnesi ile birlikte sunulacaktır. Hareket noktasındaki ülke Gümrük makamları, eşya manifestosunun doğruluğunun tesbiti, gümrük mühürlerinin takılması veya bu Gümrük makamları sorumluluğunda tam yetkili kişiler tarafından takılan mühürlerin denetlenmesi için gerekli tedbirleri alırlar.
Madde 19 için Açıklama Notu
Madde 20
Gümrük makamları, kendi ülkeleri içindeki yolculuklar için bir süre sınırlaması koyabilecekleri gibi, karayolu taşıtlarının, taşıt dizilerinin veya konteynelerin belirli bir yol takip etmelerini de isteyebilirler.
Madde 20 için Açıklama Notu
Madde 21
Her yol boyu ve varış noktasındaki Gümrük idarelerinde, karayolu taşıtı, taşıt dizisi ve konteynerler, yükleri ve bu yüklere ilişkin TIR karnesi ile birlikte kontrol için Gümrük makamlarına sunulacaktır.
Madde 21 için Açıklama Notu
0.21-1 Bu madde hükümleri, gümrük yetkililerinin taşıtın mühürlü yükleme kısmına ilave olarak bütün kısımlarını muayene hakkını kısıtlamaz.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
0.21-2 Varış Gümrüğü, çıkış belgesi verilmemişse ya da çıkış belgesi kurallara uygun verilmişse, taşıyıcıyı çıkış gümrüğüne geri gönderebilir. Bu gibi durumlarda varış gümrüğü TIR Karnesi üzerine ilgili çıkış gümrüğü idaresi için bir not ilave eder.
0.21-3 Muayene sırasında Gümrük Makamları eşyalardan numuneler alırlarsa, TIR Karnesi eşya manifestosu üzerine alınan eşyanın tüm özelliklerini kaydeden bir not yazılmalıdır.
Madde 22
Madde 23
Gümrük makamları, özel durumlar dışında,
−Karayolu taşıtlarına, taşıt dizilerine veya konteynerlere kendi ülke toprakları üzerinde, masrafları taşıyıcı tarafından ödenmek üzere, refakat edilmesini,
−Karayolu taşıtlarının, taşıt dizilerinin veya konteynerlerin ve yüklerinin yol boyu süresince muayene edilmesini,
talep edemezler.
Madde 24
Gümrük makamları, yolculuk sırasında veya bir yol boyu Gümrük idaresinde bir karayolu taşıtını, taşıt dizisini veya konteyneri muayeneye tabi tuttuğu takdirde, takılan yeni mühürler ile yapılan kontrolün mahiyetini, ülkelerinde kullanılan TIR karnesinin ilgili varaklarına ve dipkoçanına yazarlar.
Madde 25
Gümrük mühürleri, 24 ve 35 nci maddelerde yazılı haller dışında yol boyunca kırılır veya bu mühürler kırılmaksızın eşya tahribata veya hasara uğrarsa, ulusal kanun hükümlerinin muhtemel uygulamasına halel getirmemek şartı ile, Sözleşmenin 1 sayılı ekinde öngörülen TIR karnelerinin kullanılışına ilişkin yönteme başvurulur ve TIR karnesindeki tasdikli rapor doldurulur.
Madde 26
Bu durumda, yolculuğun devam edeceği Akit Taraf ülkesinde Gümrük makamları, gümrük mühürleri ve tanıtma işaretlerinin bozulmamış olması şartı ile TIR taşımasının başlaması için TIR karnesini kabul ederler. Gümrük mühürlerinin bozulmuş olması halinde, Gümrük Makamları TIR karnesini 25 inci madde hükümleri uyarınca taşıma işleminin başlaması için kabul edebilirler.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(09/10/2006 tarihli ve 26314 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2006/10922 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 27
Bu Sözleşme hükümleri ve özellikle 18 nci madde hükümleri saklı kalmak kaydı ile, başlangıçta tayin edilen varış noktası Gümrük idaresi yerine bir başka varış noktası Gümrük idaresi tesbit edilebilir.
Madde 28
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 28 için Açıklama Notu
0.28.1 Açıklama Notu silinmiştir.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlükten kaldırılmıştır.)
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 28 için Açıklama Notu
0.28-1 TIR Karnesinin kullanılması kapsamayı amaçladığı işlevle, yani transit işlemi ile sınırlıdır. TIR Karnesi örneğin, varışta gümrük kontrolü altında eşyaların depolanması için kullanılmamalıdır.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(Açıklama notu 11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yeniden numaralandırılmıştır.)
0.28-2 Bu madde, bir TIR işleminin sonlandırılmasının, eşyanın başka bir gümrük rejimi veya gümrük kontrol sistemi altına alınmasıyla mümkün olduğunu şart koşmaktadır. Bu, eşyanın ülke içinde kullanımı (tamamen veya şartlı olarak) için gümrük işlemlerinin tamamlanması, sınır geçerek bir üçüncü ülkeye (ihracat) ya da bir serbest bölgeye sevkini veya başka bir rejimle ilgili beyan beklenirken, eşyanın gümrük makamlarınca onaylanmış bir yerde depolanmasını içerir.
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 29 için Açıklama Notu
0.29 Ağır ya da havaleli yük taşıyan karayolu taşıtları ya da konteynerler için onay belgesi talep edilmez. Buna rağmen bu tür taşıma işlemleri için bu maddede öngörülen diğer koşulların yerine getirilmesini temin etmek çıkış gümrüğünün sorumluluğundadır. Diğer Akit Taraflar gümrük büroları 29 uncu maddenin hükümlerine açıkça aykırı olduğu kanaatinde bulunmadıkça çıkış gümrüğü kararlarını kabul ederler.
Madde 30
Bu Sözleşmenin bütün hükümleri, bu kısmın özel hükümleri ile getirilen istisnalar dışında, TIR karnesi himayesinde ağır veya havaleli eşya taşınmasına uygulanır.
Madde 31
Kefil kuruluşun sorumluluğu yalnız TIR karnesinde sayılan eşyayı değil, fakat karneye yazılmamakla beraber yük platformunda veya TIR karnesinde yazılı olanlar arasında bulunan diğer eşyayı da kapsar.
Madde 32
TIR karnesinin kabı ve bütün varakları üzerinde İngilizce veya Fransızca büyük harflerle “ağır veya havaleli eşya” kaydı bulunur.
Madde 33
Hareket noktasındaki Gümrük idaresi yetkili makamları, taşınan eşyanın ayniyetinin tesbiti için gerekli koli listeleri, fotoğraflar, planlar gibi belgelerin TIR karnesine eklenmesini isteyebilirler. Bu durumda sözü geçen makamlar bu belgeleri vize ederek bir örneğini TIR karnesi kapağının iç tarafına iliştirirler. TIR karnesi ile ilgili bütün manifestolarda bu belgelere ilişkin meşruhat bulunur.
Madde 34
Her Akit Tarafın yol boyu Gümrük idaresindeki yetkili makamları, diğer Akit tarafların yetkili makamları tarafından takılan gümrük mühürlerini ve/veya tanıtıcı işaretleri kabul ederler. Ancak, ilave mühürler ve/veya tanıtıcı işaretler takabilirler, TIR karnesinin kendi ülkelerinde kullanılan varaklarına, bunun karnede kalan dipkoçanına ve TIR karnesinde kalan diğer koçanlar üzerine de yeni mühürlerin ve/veya tanıtıcı işaretlerin özelliklerini kaydederler.
Madde 35
Bir yol boyu gümrük idaresinde veya yolculuk sırasında yükü muayeneye tabi tutan Gümrük makamları, mühürleri kırmak ve tanıtıcı işaretlerini bozmak zorunda kalırlarsa, yeni mühürleri ve tanıtıcı işaretlerini kendi ülkelerinde kullanılan TIR karnesi varakları ile TIR karnesinde kalan ilgili dipkoçanlarına ve varaklara kaydederler.
Bölüm IV YOLSUZLUKLAR
Madde 36
Bu Sözleşme hükümlerinin ihlali halinde, bundan sorumlu olan kişi suçun işlendiği ülkenin kanunlarında öngörülen cezalara tabi olur.
Madde 37
Yolsuzluğun hangi ülkede yapıldığının tespit edilemediği hallerde, suç hangi Akit Tarafın topraklarında meydana çıkarılmışsa orada işlenmiş sayılır.
Madde 38
Madde 38, fıkra 1 için Açıklama Notu
(09/10/2006 tarihli ve 26314 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2006/10922 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlükten kaldırılmıştır.)
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 38 fıkra 2 için Açıklama Notu
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlükten kaldırılmıştır.)
0.38.2 Bir kişinin geçici süreyle ya da sürekli olarak Sözleşme faaliyetlerinin dışında bırakıldığının TIR Yürütme Kurulu’na bildirilmesini öngören yasal koşul, TIR Sekretaryası’nın, TIR Yürütme Kurulu’nun gözetimi altında bizzat bu tür bildirimleri yapmak üzere geliştirdiği elektronik uygulamaların muntazam kullanımıyla yerine getirilmiş kabul edilir.
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 39
TIR işlemlerinde başka bir aksaklık görülmediği takdirde,
Madde 39 için Açıklama Notu
0.39 “İhmalden ileri gelen kusurlar” deyimi, kasıtlı olarak ve bütün hususları bilerek işlenmemiş olmasına rağmen herhangi bir özel durumda makul ve gerekli hususların doğruluğunu sağlamak amacı ile gerekli girişimlerde bulunmamaya bağlı hareketler olarak anlaşılmalıdır.
Madde 40
Hareket veya varış noktasındaki Gümrük idareleri, bu ülkelerde ortaya çıkan farklar, bu farklar bir TIR taşımasından önce veya sonraki gümrük işlemleri ile ilgili olduğu ve karne hamilini ilgilendirmediği takdirde, karne hamilini sorumlu tutamazlar.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 41
TIR karnesi manifestosunda belirlenen eşyanın kaza veya zorunlu nedenlerle tahribe uğradığı veya yerine konmayacak bir şekilde kaybolduğu veya tabiatı icabı eksildiği hususu Gümrük makamlarını tatmin edecek şekilde ispatlandığı takdirde, normal olarak ödenmesi gereken vergi ve resimler istenmez.
Madde 42
Bir Akit Taraf, nedenlerini belirterek talepte bulunduğu takdirde, bir TIR taşıması ile ilgili Akit Tarafların yetkili makamları 40, 41 ve 42 nci madde hükümlerinin uygulanabilmesi için gerekli mevcut bilgileri bu Akit Tarafa verirler.
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 42 birinci mükerrer
Yetkili makamlar, kefil kuruluşlarla yakın işbirliği içinde, TIR karnesinin doğru kullanımını sağlamak için gerekli bütün tedbirleri alırlar. Bu amaçla, uygun ulusal ve uluslararası kontrol önlemleri alabilirler. Yetkili makamlarca bu çerçevede alınan ulusal kontrol önlemleri, bunların Sözleşme hükümlerine uygunluğunu inceleyecek olan TIR Yürütme Kurulu’na derhal bildirilir. Uluslararası kontrol önlemleri İdari Komite tarafından kabul edilir.
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
(17/11/2002 tarihli ve 24939 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2002/4854 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 42 ikinci mükerrer
Akit Tarafların yetkili makamları, Ek-9, Bölüm I, Madde 1/(f) (iii) uyarınca verilen taahhüdü yerine getirmeleri için gerek duydukları bilgiyi, uygun olduğu ölçüde yetkilendirilmiş kefil kuruluşlara sağlarlar.
Ek-10, belirli durumlarda sağlanacak bilgiyi düzenler.
(25/03/2007 tarihli ve 26473 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2007/11745 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
İkinci Mükerrer-42. Mükerrer 42. Madde’de yer alan ‘derhal’ ifadesi; TIR Sözleşmesi’nin uygulanmasını ve/veya TIR Sistemi’nin işleyişini etkileyebilecek ulusal tedbirlerin, TIR Yürütme Kurulu’nun denetim görevlerini etkin bir şekilde ifa etmesine ve söz konusu tedbiri, ikinci mükerrer 42. Madde ile TIR Sözleşmesi’nin 8 No’lu Eki’nde öngörülen görev tanımı gereği, TIR Sözleşmesi’yle uyumluluğu açısından inceleme sorumluluğunu yerine getirmesine imkân vermek amacıyla, mümkün olan en kısa süre içinde ve her hâlükârda yürürlüğe girmeden önce yazıyla TIR Yürütme Kurulu’na iletilmesi zorunluluğu anlamına gelir.
(11 Ağustos 2015 tarihli ve 29442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/7936 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Bölüm V AÇIKLAYICI NOTLAR
Madde 43
III ncü Kısmın 6 ve 7 sayılı eklerinde bulunan Açıklayıcı Notlar, bu Sözleşme ile eklerindeki belirli bazı hükümlere yorum getirir. Bunlar bazı tavsiye edilen uygulamaları da yorumlar.
Bölüm VI ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 44
Her Akit Taraf aşağıdaki hususlarda kefil kuruluşlara kolaylık gösterir:
Madde 45
Her Akit Taraf, TIR işlemleri için tayin ettiği hareket noktası Gümrük idarelerini, yol boyu Gümrük idarelerini ve varış noktası Gümrük idarelerini gösterir listeyi yayınlar. Sınır komşusu olan Akit Taraflar, sınırdaki büroları ve bunların açılış saatleri hakkında görüş birliğine varmak için birbirlerine danışırlar.
Madde 45 için Açıklama Notu
0.45 Akit Tarafların, gerek sınırlarda, gerekse iç kısımlarda TIR işlemleri ile meşgul olmak üzere mümkün olduğu kadar fazla sayıda gümrük idareleri kurmaları tavsiye edilir.
Madde 46
Madde 47
Madde 48
Bu Sözleşme hükümlerinden hiçbiri, gümrük birliği veya ekonomik birlik kuran Akit Tarafların kendi ülkelerinde başlayan, bu ülkelerde son bulan veya bu ülkeler içinden transit geçen taşımacılıkla ilgili olarak, bu Sözleşmede öngörülen kolaylıkları azaltmamak şartı ile özel kurallar ihdas etmelerine mani değildir.
Madde 49
Bu Sözleşme Akit Tarafların, tek taraflı hükümlerle veya iki taraflı ve çok taraflı anlaşmalara dayanarak sağladıkları veya sağlamak istedikleri daha büyük kolaylıkların uygulanmasına, bu kolaylıkların bu Sözleşme hükümlerinin ve özellikle TIR işlemlerinin uygulanmasını engellememesi şartı ile önlemez.
Madde 50
Akit Taraflar talep üzerine birbirlerine, bu Sözleşme hükümlerinin uygulanması ile ilgili ve özellikle karayolu taşıtlarının veya konteynerlerin kabulü ve yapılarındaki teknik özelliklere ilişkin bilgileri verirler.
Madde 51
Bu Sözleşmenin ekleri Sözleşmenin ayrılmaz parçasını teşkil ederler.
Bölüm VII
SON HÜKÜMLER
Madde 52
İmza, tasdik, kabul, onay ve katılma
Madde 53 Yürürlüğe Giriş
Madde 54
Sözleşmeden Çekilme
Madde 55
Sözleşmenin Yürürlükten Kalkması
Bu Sözleşme yürürlüğe girdikten sonra Akit Taraf ülkelerin sayısı üst üste 12 ay süreyle beşten aşağı düşerse, 12 aylık sürenin bitiminden itibaren Sözleşme yürürlükten kalkar.
Madde 56
1959 TIR Sözleşmesinin Yürürlükten Kalkması
Madde 57
Anlaşmazlıkların Çözümlenmesi
Madde 58 İtirazi Kayıtlar
Diğer Akit Taraflar, böyle bir itirazi kayıt koyan Akit Tarafa karşı bu paragraflarla bağlı sayılmazlar.
Birinci Mükerrer İdari Komite
Bütün Akit Taraflardan oluşan bir İdari Komite kurulur. Komite’nin oluşumu, işlevleri ve çalışma usul ve esasları Ek 8’de belirtilmiştir.
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
İkinci Mükerrer TIR Yürütme Kurulu
İdari Komite, Sözleşme ve kendisi tarafından verilen görevleri, Komite adına yerine getirecek yardımcı organ olarak bir TIR Yürütme Kurulu oluşturur. Kurul’un oluşumu, işlevleri ve çalışma usul ve esasları Ek 8’de belirtilmiştir.
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur.)
Madde 59
Bu Sözleşmede yapılacak değişikliklerle ilgili Kurallar
kabul edilen bu türlü düzeltmeler, Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri tarafından kabul işlemi için, Akit Taraflara bildirilir.
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 60
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ve 10 sayılı Eklerde değişiklik yapılması ile İlgili Özel Usuller
(06/06/1999 tarihli ve 23717 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1999/12863 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
(25/03/2007 tarihli ve 26473 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2007/11745 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile değiştirilmiştir.)
Madde 61
Talepler, bildiriler ve itirazlar
Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri bu Sözleşmenin 52 nci maddesinin birinci paragrafında belirtilen bütün Akit Taraflara ve ülkelere, 59 ve 60 ncı maddelere göre yapılan talepler, bildiriler ve itirazlarla herhangi bir değişikliğin yürürlüğe girdiği tarihi bildirir.
Madde 62
Gözden Geçirme Konferansı
Madde 63 Bildiriler
61 ve 62 nci maddelerde öngörülen bildirilere ilave olarak, Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri tarafından, 52 nci maddede belirtilen bütün ülkelere;
Madde 64 Asıl Metin
Bu Sözleşmenin aslı 31 Aralık 1976 tarihinden sonra, Birleşmiş Milletler Genel Sekreterliğine tevdi edilecek ve aslına uygun tasdikli örnekleri Genel Sekreterlikçe, bütün Akit Taraflara ve 52 nci maddenin birinci paragrafında belirtilen, Akit Taraf olmayan ülkelere gönderilecektir.
YUKARIDAKİ HUSUSLARI TASDİK ZIMNINDA, aşağıda imzası bulunan tam yetkililer bu Sözleşmeyi imzalamışlardır.
Her üç metinde aynı derecede geçerli olmak üzere İngilizce, Fransızca ve Rusça dillerinde tek bir nüsha olarak bin dokuzyüz yetmiş beş yılının Kasım ayının ondördüncü günü Cenevre’de TANZİM EDİLMİŞTİR.